یهود و ادب فارسی تا پایان قرن هفتم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده الهه احمدی دارانی
- استاد راهنما محمود براتی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
قوم یهود به سبب همراهی نامشان با حضرت موسی در ادبیات فارسی مورد اهمیت است به همین دلیل نظرگاه شاعران نسبت به این قوم و بازتاب جلوه های مختلف یهودیان در ادبیات فارسی قابل توجه است. این رساله در شش فصل تنظیم شده است فصل اول طرح کلیات مسئله که شامل تعیین مسئله ی پژوهشی،روش تحقیق،هدف تحقیق و پیشینه تحقیق می باشد. در فصل دوم به بررسی وجه تسمیه یهود و پیشینه یهود از دوران حضرت موسی تا دوران جدید سخن گفتیم و نحوه ی ورود آنها به عربستان و ایران را بررسی کردیم. در فصل سوم دلایل منفی بودن سیمای یهود را با بررسی دیدگاه قرآن نسبت به آنها و خصوصیات اخلاقی و جامعه شناسی یهودیان و طرح مسئله اسرائیلیات را بیان کردیم. در فصل چهارم دیدگاه بلعمی،میبدی،عطار و سعدی در آثار منثور و در فصل پنجم دیدگاه ناصر خسرو،خاقانی،عطار و مولانا را در آثار منظوم بررسی نمودیم. هدف از انجام این رساله بررسی سیمای یهود در ادبیات تا پایان قرن هفتم است که پس از بررسی موضوع به شیوه ی اسنادی و کتابخانه ای و با تکیه بر تحلیل محتوا نتایج کلی را در فصل ششم بیان کردیم.
منابع مشابه
سیاوش در آیینه ادب فارسی (تا قرن هفتم)
سیاوش از شخصیتهای مقبول و محوری شاهنامه به شمار میرود که حکایت زندگی پاک و مرگ ناجوانمردانهاش، انعکاس وسیع و چشمگیری در ادبیات فارسی داشته است.این شخصیت، دارای ویژگیهایی خاص و منحصر به فرد است زیرا ریشههایی عمیق در اساطیر ایرانی، اوستا و متون پهلوی دارد و همواره حجم قابلتوجهی از آیینها و مناسک ایرانی در شخصیت فراانسانی او دیده میشود.باتوجه به این پیشینة اساطیری و قدمت دیرینه، میتوان چن...
متن کاملسیاوش در آیینه ادب فارسی (تا قرن هفتم)
سیاوش از شخصیت های مقبول و محوری شاهنامه به شمار می رود که حکایت زندگی پاک و مرگ ناجوانمردانه اش، انعکاس وسیع و چشمگیری در ادبیات فارسی داشته است.این شخصیت، دارای ویژگی هایی خاص و منحصر به فرد است زیرا ریشه هایی عمیق در اساطیر ایرانی، اوستا و متون پهلوی دارد و همواره حجم قابل توجهی از آیین ها و مناسک ایرانی در شخصیت فراانسانی او دیده می شود.باتوجه به این پیشینة اساطیری و قدمت دیرینه، می توان چن...
متن کاملتطّور تاریخی کنایه در ادب فارسی و عربی تا قرن هفتم هجری
کنایه یکی از مهمترین و زیباترین مباحث علم بیان است که در افواه و نوشتههای ادبی جمیع ملل، کاربرد بیشتری از مجاز و استعاره دارد؛ به همین منظور، علمای علم بلاغت در تعریف و تبیین اقسام آن در طول قرون متمادی - با وجود اختلاف نظرهایی که دارند - تلاشهای برجستهای کرده و آثار ماندگاری از خود به جا گذاشتهاند. در این مقاله سعی بر آن است که مبدأ تاریخی کنایه از دو منظر لغوی و اصطلاحی در ادب فارسی و عر...
متن کاملتحلیل بازتاب آیة تجلی در متون عرفانی فارسی تا پایان قرن هفتم
الفاظ و معانی بلند قرآن کریم، سرشار از اصطلاحات و رمزهایی است که بیشتر، شالوده و بنیان عرفان اسلامی را تشکیل میدهد. آیة رؤیت یا آیة تجلی (اعراف: 143) یکی از پرکاربردترین آیات قرآن کریم در تبیین مبانی عرفانی است. شرح معراج موسی(ع) و قرارگرفتن در خطاب «لنترانی»، در متون عرفانی منظوم و منثور فارسی بازتاب بسیاری داشته است. عارفان به تفسیر و تحلیل اندک و سادة مفسران از این آیه بسنده نکردهاند. آنا...
متن کاملتاثیر اسرائیلیات بر چگونگی انعکاس قصۀ آفرینش آدم در متون منثور عرفانی فارسی (از قرن پنجم تا پایان قرن هفتم)
Misbah al-Ashari‛at is a book with mystical and ethical themes which has been attributed to Imam Ja‛far Sadiq. Although all chapters of the book begin with the phrase “(as) Imam Sadiq said” which primarily indicates that the book has been written by him, the correctness of such an attribution is criticized on various grounds including the content of the book and the available certif...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023